Bardienstregeling

Bardienstregeling


De Commissie Beheer & Onderhoud is verantwoordelijk voor de uitvoering van de bardienstregeling. De commissie beheert de bardienstplanner en stelt op basis van de aangeleverde informatie (competities, toernooien etc.) de bardiensten vast.


Algemene hoofdlijnen

  • Jaarlijks betalen seniorleden, die op 1 januari 18 jaar zijn of ouder, een verplichte bardienstbijdrage. Deze bardienstbijdrage wordt door het bestuur jaarlijks vastgesteld.
  • Voor nieuwe leden, die in de loop van een jaar lid zijn geworden, wordt de bardienstbijdrage naar rato vastgesteld (ingaande vanaf de 1e van de maand volgend op de aanmelddatum).
  • Deze bardienstbijdrage kan worden terugverdiend door het draaien van één of meerdere bardiensten.
  • De volgende leden mogen wel bardiensten draaien, maar hoeven de bardienstbijdrage niet te betalen:


1. Seniorleden, die in het betreffende bardienstjaar 76 jaar worden of ouder.

2. Ereleden, leden van verdiensten en rustende leden.

3. Commissieleden. Voor nieuwe commissieleden, die in de loop van een jaar commissielid zijn geworden, wordt de bardienstbijdrage naar rato gerestitueerd (ingaande vanaf de 1e van de maand volgend op de aanvangsdatum).

4. Over overige ontheffingen beslist het dagelijks bestuur.

  • Proefleden betalen geen bardienstbijdrage en mogen ook geen bardiensten draaien.

 

Puntensysteem

  • Iedere bardienst vertegenwoordigt een bepaald aantal punten. Het aantal punten, waarmee een bardienst wordt gewaardeerd, staat in het planningsschema bij de betreffende bardienst vermeld. 1 Punt vertegenwoordigt een waarde van 1 euro.
  • Per behaald punt kan een evenredig deel van de bardienstbijdrage worden terugverdiend.
  • Leden, die in een betreffend jaar geen of onvoldoende punten hebben behaald, krijgen hun inleg dus niet of maar gedeeltelijk terug. Leden, die een overschot aan punten hebben krijgen deze vergoed, maar nooit meer dan de wettelijk toegestane jaarlijkse maximumvergoeding voor vrijwilligers.
  • Voor leden die zijn vrijgesteld van de bardienstbijdrage maar wel bardienst hebben gedraaid, geldt dat aan het eind van een bardienstjaar het bedrag van de verplichte bardienstbijdrage alsnog in mindering wordt gebracht op hun eindtotaal. Daarmee worden de uitgekeerde bedragen voor iedere bardienstmedewerker alsnog gelijkgetrokken. Deze regel geldt niet voor Commissieleden. Zij krijgen te allen tijde hun bardienstbijdrage (naar rato) terug.

 

Bardiensten afkopen

  • Leden, die geen bardienst willen draaien, kunnen dit doorgeven aan bdplanning@de-mast.nl. Zij krijgen hun bardienstbijdrage in dat geval niet terug, maar worden wel vrijgesteld van verdere berichtgeving over de bardiensten.

 

Overzicht en uitbetaling vergoedingen

  • Een overzicht van het persoonlijk puntenaantal is voor iedere bardienstmedewerker terug te vinden in de KNLTB-ClubApp. Zowel het aantal behaalde punten is zichtbaar, als ook het aantal nog te behalen punten.
  • Het uitbetalen van de vergoedingen vindt plaats kort na het verstrijken van ieder bardienstjaar.

 

Regels m.b.t. het inplannen en verwijderen van bardiensten

  • Leden worden via de mail geïnformeerd over het inplannen van de bardiensten.
  • Het inplannen van de bardiensten geschiedt via de KNLTB-ClubApp van de vereniging.
  • Het bardienstrooster wordt op 1 december, voorafgaand aan ieder nieuw bardienstjaar voor een heel jaar opengesteld.
  • Tijdens een bardienstjaar zullen er regelmatig bardiensten aan het bardienstrooster worden toegevoegd. Denk hierbij aan competitiedagen, wicom, gezelligheidstoernooien en feestavonden.
  • In een bepaald bardienstjaar kunnen bardienstmedewerkers een aantal bardiensten inplannen, ter waarde van het maximumaantal punten dat door de Commissie Beheer en Onderhoud wordt vastgesteld.
  • Afhankelijk van hoe de planning in de loop van het jaar verloopt, zal de Commissie Beheer en Onderhoud het maximumaantal te behalen bardienstpunten aan kunnen passen.
  • Er mag door één bardienstmedewerker niet meer dan één bardienst per week worden ingepland, tenzij door de Commissie Beheer en Onderhoud anders wordt bepaald.
  • Te allen tijde geldt de regel dat openstaande bardiensten binnen een termijn van 2 weken vanaf een bepaalde datum onbeperkt opgevuld mogen worden door iedere bardienstmedewerker. Ook als daarmee het maximum aantal te behalen punten wordt overschreden en/of meerdere bardiensten in één week worden gedraaid.
  • De Commissie Beheer en Onderhoud heeft de bevoegdheid om (indien wenselijk) bardiensten uit de planning te halen en/of bardiensttijden te wijzigen. Dit gebeurt altijd in overleg met de eventueel al ingeplande bardienstmedewerker.
  • Alle ingeplande bardiensten kunnen door de bardienstmedewerker zelf tot 14 dagen voor betreffende datum met behulp van de KNLTB-ClubApp worden verwijderd.
  • Als deze termijn van 14 dagen zijn verstreken, is de bardienstmedewerker in principe zelf verantwoordelijk voor eventuele vervanging van zijn dienst. Het advies hierbij is om de Commissie Beheer en Onderhoud hiervan meteen op de hoogte te stellen, zodat de betreffende bardienst in het bardienstrooster meteen weer vrijgegeven kan worden.
     

Bardienst tijdens slechte weersomstandigheden

  • De bardienstvergoeding zal komen te vervallen als er niet daadwerkelijk bardienst wordt gedraaid. Bijvoorbeeld als het park vanwege slechte weersomstandigheden is gesloten, of als het aannemelijk is dat er geen tennis- en/of padelspelers aanwezig zullen zijn. In dat geval zal de Commissie Beheer en Onderhoud voor aanvang van de dienst contact opnemen met betreffende bardienstmedewerker dat zijn dienst zal komen te vervallen.

 

Regeling vergoeding bij overname bardiensten buiten de reguliere bardiensttijden

  • Het kan voorkomen dat een bardienst ten einde is en dat er nog (veel) bezoekers in het paviljoen aanwezig zijn. In dat geval is het toegestaan om de bardienst te verlengen of om de verantwoordelijkheid voor de bardienst over te dragen op een andere (nog aanwezige) bardienstmedewerker. Voor deze verlenging/overname worden in principe geen punten gegeven, tenzij de betreffende bardienstmedewerker aan kan geven dat dit ‘langer openblijven’ in het belang is geweest van de vereniging. Een verzoek voor extra bardienstpunten kan worden ingediend door middel van het sturen van een mail naar bdplanning@de-mast.nl. Geef in deze mail een korte omschrijving van de situatie en de extra openingstijd. De Commissie Beheer en Onderhoud beslist in dat geval òf en hoeveel extra punten er worden toegekend.

 

Zelfstandig gebruik maken van het paviljoen door actieve bardienstmedewerkers

  • Een actief bardienstmedewerker heeft te allen tijde de bevoegdheid om het paviljoen te openen en te sluiten. Dus ook buiten de reguliere openingstijden om. Bijvoorbeeld om nog wat te consumeren met zijn eigen sportgroepje. Voorwaarde is wel dat alles netjes achtergelaten wordt.


Wat is een actief bardienstmedewerker?

  • Een actief bardienstmedewerker is een bardienstmedewerker, die gedurende een lopend bardienstjaar of gedurende het jaar voorafgaand aan een lopend bardienstjaar daadwerkelijk bardienst heeft gedraaid. Alleen actieve bardienstmedewerkers hebben toeging tot het paviljoen.
  • Ben je geen actief bardienstmedewerker, maar wil je dat wel (weer) worden, neem dan even contact op met bdplanning@de-mast.nl. Uiteraard dien je in dat geval wel in het bezit te zijn van het certificaat ‘Verantwoord Alcohol Schenken’ (zie volgende paragraaf).

 

Verplicht behalen van het IVA-certificaat:

  •  Het is wettelijk verplicht om als bardienstmedewerker aantoonbaar een IVA-certificaat (Instructie Verantwoord Alcohol Schenken) in het bezit te hebben. Niet alleen de club, maar ook de bardienstmedewerker zelf is strafbaar, als dit certificaat bij controle niet getoond kan worden.
  • Dit certificaat kan worden behaald door middel van het afleggen van de test op de volgende webpagina: https://www.nocnsf.nl/iva. De test is vrij eenvoudig, maar zeer interessante test.
  • Na het behalen dient een kopie van dit certificaat te worden gestuurd naar bdplanning@de-mast.nl, waarna er een afspraak gemaakt kan worden voor een ‘inwerk-bardienst’ (zie volgende paragraaf).

 

Het inwerken van nieuwe bardienstmedewerkers

  • Het inwerken van nieuwe bardienstenmedewerkers geschiedt door middel van het draaien van een doordeweekse dag- of avonddienst onder begeleiding van een ervaren bardienstmedewerker.
  • Voor het plannen van een ‘inwerk-bardienst’ kan de nieuwe bardienstmedewerker contact opnemen met de bardienstplanning: bdplanning@de-mast.nl. Er wordt dan gekeken naar een datum waarop de ‘inwerkbardienst’ plaats kan vinden. Na het meedraaien van deze ‘inwerkbardienst’ mag de ingewerkte bardienstmedewerker zelfstandig bardiensten in gaan plannen.
  • De puntenwaardering voor een ‘inwerk-bardienst’ is dezelfde als die van de reguliere bardienst.
  • Voor het draaien van alleen maar eenvoudige doordeweekse ochtenddiensten volstaat het inwerken tijdens zo een ochtendbardienst. Voor het draaien van gecompliceerdere avonddiensten dient er daadwerkelijk ook een volledige avonddienst meegedraaid te worden.

 

Knelpunten

  • Bij knelpunten waar dit reglement niet in voorziet, neemt de Commissie Beheer & Onderhoud een besluit.

 

Share by: